Ensimmäinen silmukka
SUOMALAISEN TAITOLENNON ALKUTAIVALTA UTISSA VUONNA 1919
Ensimmäinen suomalainen lentäjä, joka suoritti taitolentoliikkeitä, oli jääkärikapteeni Gunnar Holmqvist, suomalaisen taitolennon isäksikin mainittu. Hän suoritti 4.9.1919 Breguet 2.C.461-koneella pystykäännöksen ja sivuluisun. Lentopäiväkirjansa mukaan Holmqvist suoritti sivuluisun jo 19.8. (lentopäiväkirjan lennot n:o 94 ja ???), mutta ilmavoimien päiväkäsky n:o 202, 7.-8.9.1919 mainitsee suorituspäiväksi 4.9.
Ensimmäisen silmukan Gunnar Holmqvist teki 14.9.1919 Fokker D VII-koneella. Saman tien hän teki niitä neljä peräkkäin. Hän kertoo tästä historiallisesta tapauksesta:
"Elokuussa 1919 oli Utin lentoasemalle saapunut kolme ranskalaista lentoupseeria ja vähän sen jälkeen tuli sinne 3 kappaletta Fokker D VII-hävittäjäkoneita. Katselin ihmetellen, miten nämä ranskalaiset käsittelivät koneitaan sekä varsinkin heidän tekemiään silmukoita ja syöksykierteitä. Yritin saada heiltä selville, miten näitä temppuja suoritettiin. Sellaista koulukonetta ei näet silloin ollut, jolla olisi opettajan kanssa voinut nousta ilmaan, joten oli yritettävä vain selostuksen mukaan.
13.9. minut katsottiin kypsäksi lentämään ensimmäisen kerran mainitulla Fokkerilla. Se olikin minulle suuri elämys, sillä en ollut lentänyt kuin Albatross-koulukoneella, jonka nopeus oli vain vajaat 100 km/tunnissa, mutta Fokkerin nopeus oli noin 100 km suurempi. Tutustuin Fokkeriin kuitenkin nopeasti ja sillä oli minusta helppo lentää sekä se totteli hyvin.
Seuraavana päivänä päätin yrittää sitten loopingin tekoa. Siihen minua yllyttivät myös lähimmät työtoverini, koska meitä harmitti se, että ranskalaiset yksin osasivat temppujen tekemisen. Iltapäivällä annoin määräyksen koneen kunnostamiseen ja kello 17.15 nousin ilmaan vahva loopingintekopäätös mielessäni (lentopäiväkirjan lento n:o 115). Nousin 1100 metrin korkeuteen ja hetki, jolloin loopingi olisi ollut tehtävä oli lyönyt, mutta sisua ei ollutkaan tarpeeksi ohjaussauvan vetoon ja pian olinkin kaukana lentokentältä.
Käännyin ja päätin, että nyt se on tehtävä, mutta ennen kuin uskalsin päätöstä toteuttaa, olin sivuuttanut kentän ainakin 4-5 kertaa. Nyt katselin alas ja näin koko lentoaseman upseeriston ja miehistön kerääntyneen katselemaan, mitä tulisi tapahtumaan.
Ohjaussauva oli siis nyt vedettävä ja niin minä vedin. Loopingia siitä ei kuitenkaan tullut. Vedin sauvaa luultavasti liian hermostuneen nopeasti, taikka pysäytin moottorin liian aikaisin. Ympäri en ainakaan päässyt, vaan kone putosi toiselle siivelleen vauhdin loppuessa ja siitä tuli kai jonkinlainen Immelmann-käännös. Nyt olin jo kuitenkin lämmennyt eikä uuden yrityksen teko tuottanut enää vaikeuksia. Se menikin nyt hyvin ja tein neljä silmukkaa peräkkäin. Alas tullessani tunsin tietenkin itseni rajattoman onnelliseksi."
Gunnar Holmqvist: https://fi.wikipedia.org/wiki/Gunnar_Holmqvist
LÄHDE: Lauri
Larjo 1947, Taitolento ja sen historia
Kuvat: Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Fokker_D.VII