MiG-21 bis kuntotarkastuksessa 25.11.2020

26.11.2020

Karjalan lennoston on säilyttänyt tiloissaan, nyt jo reilun 20-vuotta, yhden "vanhan raudan". Kone on ollut silloin tällöin esillä esimerkiksi Ilmailustako ammatti- tapahtumissa.

Lämpimistä varastotiloista on puute ja koneen seisontapaikka onkin nykyään kylmä tila, mutta onneksi katto on päällä. Huolta koneen säilyminen kuitenkin herättää, josta johtuen Kilta esitti Karjalan lennostolle pyynnön koneen kunnon tarkastamisesta. Lennosto vastasi myöntävästi, siirsi koneen lämpimiin tiloihin ja myönsi pääsyluvat. Niinpä kolme konetyypin ammattilaista pääsi otsalamppuineen ja MiG-työkalusalkkuineen sukeltamaan koneen syövereihin.

Kone on MG-129. Suomessa modifioitu tiedusteluversio lensi viimeiset aikansa Hävittäjälentolaivue 31:ssä rivikoneena. Aikoinaan kuusi MiG-21 bis konetta (MG-114, MG-124, MG-125, MG-127, MG-129 ja MG-133) muutettiin Suomessa valokuvaustiedusteluun sopiviksi. Hienoa suomalaista insinöörityötä, jossa Neuvostoliittolainen tekniikka sovitettiin länsimaiseen. Koneista mm. poistettiin tutkat ja vaihdettiin tähtäin tehtävään paremmin sopivaksi.

Tarkastus osoitti koneen olevan hyvässä kunnossa. Löydöksenä oli muutamia lievästi hapettuneita metallipintoja ja alkavaa ruostetta. Siis olemme hyvissä ajoin liikkeellä ja alkava rappeutuminen on pysäytettävissä kohtuu toimin. Seuraavaa, varsinaista suojaushuoltoa suunnitellaan ensi keväälle. Huollossa tullaan hapettumat ja ruosteet poistamaan ja osat suojaamaan. Lisäksi koneeseen asennetaan Puolustusvoimien käytöstä poistama tiedustelusäiliö.

MiG-21bis

  • Kärkiväli: 7,15 m
  • Pituus: 15,5 m
  • Tyhjäpaino: 5 843 kg
  • Suurin lentopaino: 9 914 kg
  • Suurin kuormituskerroin: +8,5 G
  • Moottori: Tumanski R-25-300, jonka suurin työntövoima perusmoottorilla on 41 000 Newtonia, minimijälkipoltolla 53 000 N, maksimijälkipoltolla 68 500 N ja poikkeusteholla 71 000 N (Karkeasti Newtonia vastaa kp-arvona luku joka saadaan jakamalla N-arvo luvulla 9,81)
  • Lentomatka: 1 225 km ilman lisätankkeja
  • Suurin nopeus korkealla on 2,05 Mach ja matalalla 1 300 km/h.
  • Aseistus
    • yksi 23 mm GSh-23L-tykki, jolle on 200 ammusta
    • neljä siipiin ripustettavaa R-3S-, R-13M- tai R-60-infrapunaohjusta tai R-3R-tutkaohjusta
    • kaksi UB-32A- ja kaksi UB-16-57-rakettikasettia, joissa kussakin 32 ja 16 S-5M- tai S-5K-rakettia, yhteensä 96 rakettia